Kostenscout.de
Produkt
  Sortierung:
  Optional: Preisspanne von bis Euro

The Dative Alternation in the Interlanguage of German Learners of English

The Dative Alternation in the Interlanguage of German Learners of English

Bachelor Thesis from the year 2009 in the subject English Language and Literature Studies - Linguistics, grade: 1.0, University of Siegen, language: English, abstract: Would you say you ¿...gave a good friend a scarf¿ or would you rather say you ¿...gave a scarf to a good friend¿? The grammatical phenomenon underlying the two syntactic variants ¿ the double object dative [a good friend] [a scarf] and the prepositional object dative [a scarf] [to a good friend] ¿ is the so-called ‘dative alternation‘ (DA). The latter term captures this general ability in English to express the same event of giving with two distinct syntactic structures. DA has been researched extensively for native speakers of English. Most of the scientific attention was directed at identifying the semantic and informational variables that give rise to the respective variants. Also, a number of corpus studies have revealed an interesting phenomenon commonly referred to as ¿lexical bias¿ (e.g. Wasow 2002). More precisely, researchers have found some dative verbs to occur more frequently in a prepositional dative variant (POD), whereas other dative verbs seem to favor the double object variant (DOD) (e.g. Davidse 1996; Stallings et al. 1998; Wasow 2002; Arnoldet al. 2003; Bresnan & Nikitina 2003). For example, Wasow (2002) found ‘give‘ to occur in a DOD shape in 85% of his data, while Davidse (1996) found the verb ‘throw‘ to occur in a POD shape in 90% of her data. While DA has been widely explored for native speakers of English, relatively little is known about it in contexts of SLA. This study investigates how DA is reflected in the IL of German learners of English and, additionally, whether German learners exhibit similar lexical biases in their choice of dative syntax. Raw data of early research on the acquisition of English DA by French native speakers (Mazurkevich 1984; Hawkins 1987) show similar lexical biases as observed for native speakers. This trend suggests that lexical biases are acquired by L2 learners of English. The latter is tested empirically in the present paper by means of a questionnaire study with 33 German-speaking learners of English. 16 American undergraduate students of the University of Montana serve as a control group. The data obtained from the experiment show a significant influence of verbal lexis on dative argument choice (p


Angebote zum Artikel

27,95 €*
27,95 € inkl. Versand*
The Dative Alternation in the Interlanguage of German Learners of English
Anbieter: Thalia DE




Die bei uns gelisteten Preise basieren auf Angaben der gelisteten Händler zum Zeitpunkt unserer Datenabfrage. Diese erfolgt einmal täglich. Von diesem Zeitpunkt bis jetzt können sich die Preise bei den einzelnen Händlern jedoch geändert haben. Bitte prüfen sie auf der Zielseite die endgültigen Preise. Die Sortierung auf unserer Seite erfolgt nach dem besten Preis oder nach bester Relevanz für Suchbegriffe (je nach Auswahl).
Für manche Artikel bekommen wir beim Kauf über die verlinkte Seite eine Provision gezahlt. Ob es eine Provision gibt und wie hoch diese ausfällt, hat keinen Einfluß auf die Suchergebnisse oder deren Sortierung. Unser Preisvergleich listet nicht alle Onlineshops. Möglicherweise gibt es auf anderen bei uns nicht gelisteten Shops günstigere Preise oder eine andere Auswahl an Angeboten.
Versandkosten sind in den angezeigten Preisen und der Sortierung nicht inkludiert.


Livesuche | Gutscheine | Datenschutz | Impressum

* - Angaben ohne Gewähr. Preise und Versandkosten können sich zwischenzeitlich geändert haben.
Bitte prüfen sie vor dem Kauf auf der jeweiligen Seite, ob die Preise sowie Versandkosten noch aktuell sind.